Gezichtsgymnastiek & gezichtsyoga voor een strakke huid zonder rimpels

Het is laagdrempelig, gratis én zou effectief tegen rimpels zijn. We hebben het over gezichtsgymnastiek en gezichtsyoga. Wat voor oefeningen zijn er? Hoe kun je zelf aan gezichtsgymnastiek doen? En het belangrijkste: werkt het tegen huidveroudering?

De strijd tegen rimpels aangaan met gezichtsgymnastiek

Er zijn talloze manieren om het anti-aginggevecht aan te gaan. Jezelf een gezondere levensstijl aanmeten (veel water drinken, pure voeding eten) doet een hoop, evenals uit de zon blijven, veel slapen en stress vermijden. Maar wist je dat gezichtsgymnastiek misschien wel de goedkoopste manier is om rimpels te voorkomen en verminderen?

foto kaaklijn
Het gezicht bestaat uit erg veel spieren. Bijna alle spieren zijn met gezichtsgymnastiek te trainen.

Gezichtsgymnastiek - ook wel gezichtsyoga genoemd - zijn oefeningen voor het gezicht die je op ieder moment van de dag en overal kunt doen.

Door de gezichtsspieren aan te spannen en weer te ontspannen, train je deze spieren actief. Dit zorgt voor een betere doorbloeding en het stimuleren van de aanmaak van collageen. Hierdoor neemt het volume van de huid toe en lijkt de huid gelifter en meer 'opgevuld'.

Welke soorten gezichtsgymnastiek zijn er?

Om rimpels tegen te gaan en bestaande rimpels te doen verminderen, zijn er verschillende gezichtsgymnastiekoefeningen voor verschillende zones. Zo zijn er oefeningen om voorhoofdrimpels aan te pakken, oefeningen tegen kraaienpootjes en bewegingen die de kaaklijn verstevigen.

Iedere oefening kent zijn eigen specifieke bewegingen. Bekijk voor jezelf waar je behoefte aan hebt en welke oefeningen je prettig vindt.

Gezichtsgymnastiek tegen voorhoofdrimpels

Om voorhoofdrimpels tegen te gaan en te voorkomen, is er een oefening die even makkelijk als snel is.

  • Frons zo 'hard' mogelijk en span de huid aan. Hou drie seconden vast.
  • Sper nu de ogen helemaal open. Hou ook dit drie seconden vast.
  • Herhaal tien keer.

Gezichtsoefeningen voor een stevigere hals- en kaaklijn

De huid van de hals en de kaaklijn verslappen naarmate we ouder worden. En het is juist de huid van de hals die onze leeftijd verraadt. Door de juiste oefeningen te doen, hou je de huid van de hals soepel en krachtig. Er zijn verschillende oefeningen.

Afbeelding gezichtsyoga
Oefening één voor een stevigere hals- en kaaklijn:
  • Hou je lippen stijf op elkaar.
  • Buig nu de mondhoeken omlaag, waarbij je je wangspieren aanspant.
  • Hou vijf seconden vast en herhaal tien keer.

Oefening twee voor een stevigere hals- en kaaklijn:

  • Kijk in de verte en plaats je wijsvinger en duim onder je kin.
  • Trek de huid voorzichtig naar beneden en beweeg je hoofd omhoog.
  • Hou tijdens de oefening de mond gesloten met je tanden op elkaar.
  • Hou vijf seconden vast en herhaal tien keer.

Gezichtsgymnastiek tegen rimpels rondom de mond

Door te lachen, te praten of te roken: om rimpels rondom de mond kunnen we naarmate de jaren verstrijken niet heen. Maar je kunt er wél oefeningen voor doen. Met deze oefening train je de spieren rondom de mond actief.

Oefening één tegen rimpels rondom de mond:

  • Tuit de lippen en span aan.
  • Hou drie seconden vast en herhaal tien keer.

Oefening twee tegen rimpels rondom de mond:

  • Vorm met je mond de letter 'O'.
  • Span je lippen aan terwijl je de 'O' vasthoudt.
  • Hou vijf seconden vast en herhaal tien keer.

Oefening drie tegen rimpels rondom de mond:

  • Trek je boven- en onderlippen over je tanden.
  • Probeer met je lippen over de tanden breeduit te lachen.
  • Wissel de brede lach af met het maken van de letter 'O'.
  • Herhaal tien keer.

Gezichtsgymnastiek tegen oogrimpels en kraaienpootjes

Kleine rimpeltjes rondom de ogen kunnen behoorlijk ontsierend zijn. Pak ze aan door regelmatig één van onderstaande oefeningen te doen.

Afbeelding gezichtsgymnastiek
Oefening één tegen oogrimpels en kraaienpootjes:
  • Plaats boven de wenkbrauwen twee vingers en druk de wenkbrauwen naar beneden.
  • Span tegelijkertijd de wenkbrauwen zo aan dat je de huid 'terugduwt'.
  • Hou vijf seconden vast en herhaal tien keer.

Oefening twee tegen oogrimpels en kraaienpootjes:

  • Leg beide middelvingers op je rechter- en linkerjukbeen.
  • Trek de wenkbrauwen omhoog.
  • Leg nu beide wijsvingers net onder de wenkbrauwen.
  • Laat je omhoog getrokken wenkbrauwen los, zodat ze alleen nog omhoog worden gehouden door je vingers. Doe je ogen dicht.
  • Hou tien seconden vast en herhaal vijf keer.

Gezichtsgymnastiek: hoe vaak en hoe lang?

Gezichtsgymnastiek is - net als bij sporten of gezond eten - effectief wanneer je het langere tijd achter elkaar doet. Hoe lang? Probeer het zeker drie weken vol te houden en doe de oefeningen dan bij voorkeur dagelijks.

Gezichtsoefeningen van Libelle.

Kijk er niet van op als je lichte spierpijn ervaart. Door het intensief aan- en ontspannen van gezichtsspieren die normaal in 'ruststand' staan, is het heel normaal dat het voelbaar is dat je de spieren hebt gebruikt. Na een week zou de spierpijn voorbij moeten zijn.

Behalve goed voor de bloedsomloop en de huid kan gezichtsgymnastiek heel ontspannend zijn. Maak van je gezichtsgymnastiekmoment een relaxmoment, waarbij je de oefeningen in stilte en met je ogen dicht doet. Grote kans dat je je daarna opgeladen voelt.

Werkt gezichtsgymnastiek tegen rimpels?

Zoals wel vaker zijn er voor- en tegenstanders van gezichtsgymnastiek en -yoga. Gezichtsgymnastiek zou volgens voorstanders geweldig zijn tegen rimpels. Of om nieuwe rimpels te voorkomen. Mensen die er niet in geloven, zeggen juist dat het nieuwe rimpels veroorzaakt.

De resultaten van gezichtsgymnastiek en gezichtsyoga zijn nooit wetenschappelijk aangetoond, al zijn er wel kleine studies die een licht positief effect lijken aan te tonen (bron). Maar overtuigend is het bewijs nog allesbehalve, daarvoor zullen eerst meerdere studies moeten worden uitgevoerd. Doe dus vooral waar je je prettig bij voelt.

Heb je écht heel diepe rimpels? Of hangende oogleden waar je je aan stoort? Dan is gezichtsgymnastiek waarschijnlijk niet de oplossing voor je. Om rimpels actief aan te pakken, is een behandeling met botox effectiever. Of ga voor een iets laagdrempeligere oplossing, zoals een chemische peeling.

Hangende oogleden zijn definitief verleden tijd met een ooglidcorrectie. Deze ingreep is een van de meest uitgevoerde behandelingen in Nederland en gaan onder andere een boze blik en hoofdpijn tegen. In dit artikel lees je meer over een ooglidcorrectie bij hangende oogleden.

Tot slot

De meest effectieve manier in het tegengaan van rimpels is nog altijd een gezonde levensstijl. Wie gezond eet, veel water drinkt, niet rookt en de zon en stress mijden, heeft een minder grote kans op (vroegtijdige) huidveroudering. Toch kan gezichtsgymnastiek een prettige aanvulling zijn. De oefeningen zijn laagdrempelig, snel en helemaal gratis.

Heb je diepe rimpels waar je iets aan wil doen? Dan is botox een optie. Bij hangende oogleden kun je denken aan een ooglidcorrectie.

Doe jij aan gezichtsgymnastiek?