| BJH (IdealBody.nl)

40% van millennials overweegt cosmetische ingreep of heeft deze al ondergaan

Een recente enquête naar cosmetische ingrepen bij millennials laat zien dat veel jongeren openstaan voor een cosmetische ingreep. 40% van de ondervraagde millennials gaf in de enquête aan dat zij ofwel al een cosmetische ingreep hebben ondergaan, of van plan zijn in de komende twaalf maanden een ingreep te ondergaan. Uit de enquête blijkt ook dat millennials online onderzoek doen alvorens zij een behandeling ondergaan. Vooral de opleiding en achtergrond van de arts zwaar wegen daarbij zwaar voor de millennials.

De enquête, die werd uitgevoerd door het Amerikaanse platform voor cosmetische ingrepen ZALEA, laat zien dat de jongere generaties meer openstaan voor cosmetische ingrepen en er minder sceptisch over zijn, dan oudere generaties. Het onderzoek laat ook zien dat plastische chirurgie steeds meer sociaal geaccepteerd worden.

Onderzoek naar artsen en klinieken vooral via nieuwe media

Uit het onderzoek blijkt dat de jongere generatie veel gebruik maakt van nieuwe media om artsen en klinieken te onderzoeken. Millennials zijn daarbij kritisch op de informatie die ze vinden, slechts ongeveer de helft vertrouwt de Google zoekresultaten en minder dan de helft vertrouwt de informatie die ze tegenkomen op sociale media.

Bij hun onderzoek naar een geschikte arts en kliniek letten millennials vooral op de achtergrond, ervaring en opleiding van de arts, dit is met 90% de belangrijkste factor in hun keuze. Daarna volgen met 84% de ervaringen en reviews van anderen met de kliniek en arts. De prijs bepaalt voor 78% de keuze. Wachttijden voor de ingreep zijn ook een belangrijke factor die de keuze mede bepalen: 30 percent van de ondervraagden geeft aan dat zij binnen een week behandeld willen worden, terwijl 55% bereid is om twee weken te wachten.

Opvallend genoeg blijkt dat aanbevelingen voor en ervaringen van beroemdheden met cosmetische ingrepen maar weinig invloed hebben op de keuze om al dan niet een ingreep te ondergaan. Slechts 10% van de millennials geeft aan dat deze aanbevelingen een rol spelen in hun keuzeproces.

Kim Kardashian over haar dermatoloog
Aanbevelingen van celebrities spelen nauwelijks een rol in de keuze voor een arts of kliniek, zo blijkt uit het onderzoek van ZALEA.

Behoefte aan duidelijke en onafhankelijke informatie

Het onderzoek toont aan dat er onder millennials die een ingreep overwegen een grote behoefte bestaat aan eerlijke, accurate en onafhankelijke informatie over cosmetische ingrepen. Millennials maken hun keuzes gebaseerd op wat ze online lezen en voor hun gezondheid en welzijn is het volgens de onderzoekers daarom belangrijk dat zij toegang hebben tot eerlijke en betrouwbare informatie, zodat zij een informed decision kunnen maken.

Op IdealBody.nl streven wij ernaar zorgconsumenten eerlijk en onfhankelijk voor te lichten. Op deze site vind je informatie over het cosmetische zorgaanbod en de ervaringen en prijzen van gecertificeerde klinieken in Nederland. Zo willen we je helpen om een veilige en goede keuze te maken.