| BJH (IdealBody.nl)

Kamervragen over kortingsacties voor cosmetische ingrepen

Tweede Kamerlid Kooiman (SP) heeft vragen gesteld aan de Minister voor Medische Zorg over het inzetten van kortingsacties voor cosmetische ingrepen.

Kooiman stelt de vragen naar aanleiding van artikelen in Medisch Contact en De Stentor over het op grote schaal inzetten van kortingsacties om mensen over te halen om te kiezen voor cosmetische chirurgie.

Kamerlid Kooiman
Nine Kooiman (Foto © Bas Stoffelsen / SP)

Reclame maken voor een cosmetische ingreep is niet wettelijk verboden in Nederland. Wel gaat het in tegen de leidraad van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC).

In de leidraad van de NVPC staat dat er in advertenties geen sprake mag zijn van een “(suggestie van) tijdsdruk, dus geen tijdelijke prijsverlagingen, stuntacties of acties”. De leidraad geldt voor alle leden van de NVPC. Bijna alle in Nederland werkzame plastisch chirurgen zijn lid van de NVPC.

Nu blijkt dat er ondanks deze richtlijnen nog steeds sprake is van stuntacties voor cosmetische ingrepen, stelt Kooiman de minister acht vragen.

Reclameverbod cosmetische chirurgie

Kooiman wil onder andere van de minister weten of hij het ethisch verantwoord vindt dat mensen middels financiële prikkels onder tijdsdruk verleid worden tot het ondergaan van een cosmetische ingreep.

Ook vraagt het Kamerlid zich af of de minister de zelfregulering - in de vorm van een bindende richtlijn van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie - effectief acht, aangezien er wel degelijk prijsacties worden gehanteerd.

Kooiman wil ook weten wat de minister gaat doen om in de toekomst reclames voor cosmetische ingrepen tegen te gaan. Een reclameverbod, zoals al in België geldt, zou daarbij overwogen moeten worden.

Al langer ophef over kortingsacties

Kortingsacties in de cosmetische zorg zijn de laatste jaren geregeld in het nieuws geweest. Al in november 2011 ontstond er ophef over een aanbieding voor schaamlipcorrecties op Groupon. Voor de helft van de normale prijs kon een schaamlipcorrectie worden uitgevoerd.

In 2013 was er opnieuw een Groupon actie voor plastische chirurgie. Naar aanleiding hiervan gaf de minister aan te onderzoeken of een verbod van reclame voor cosmetische ingrepen kan bijdragen aan het maken van een weloverwogen beslissing om een cosmetische ingreep te ondergaan.

Naar aanleiding van de ophef werd in 2013 de bestaande Leidraad van de NVPC, ‘Plastische Chirurgie en esthetische behandelingen in particuliere klinieken’ uitgebreid met nieuwe reclameregels. Hierin wordt onder andere nadrukkelijk het gebruik van prijsacties verboden.

Op IdealBody.nl schreven we al eerder uitgebreid over reclames en stuntacties voor cosmetische ingrepen. Bekijk hier ons achtergrondartikel over dit onderwerp.

Bron: Overheid.nl