Publicatie: | Bijgewerkt:
B. Holwerda (Redactie) | Overig, onderzoek

Online reviews van plastisch chirurgen niet altijd betrouwbaar

Consumenten kunnen niet altijd vertrouwen op online beoordelingen van plastisch chirurgen, zo blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in het medische tijdschrift Plastic and Reconstructive Surgery. Online reviews blijken zeer gepolariseerd te zijn en in sommige gevallen geschreven te zijn door mensen die nooit een behandeling hebben ondergaan. De onderzoekers waarschuwen er bovendien voor dat online beoordelingen een vals beeld kunnen schetsen over de ervaring van een arts.

Veel consumenten zoeken online beoordelingen op voordat ze overgaan tot het afnemen van een dienst of het kopen van een product. Online reviews spelen dan ook een steeds grotere rol in het keuzeproces van consumenten. Ook zorgconsumenten die op zoek zijn naar een behandelaar voor bijvoorbeeld een botox-behandeling of borstvergroting gebruiken online beoordelingen in hun keuzeproces.

Onderzoekers van de Northwestern University Feinberg School of Medicine hebben nu onderzocht hoe betrouwbaar online beoordelingen van artsen zijn. Hiervoor werden de reviews en beoordelingen onderzocht van enkele artsen die borstvergrotingen uitvoeren in 6 grote Amerikaanse steden. De onderzoekers keken naar reviews op Google, Yelp en RealSelf. Er werden 1077 reviews op deze platforms geanalyseerd, waaronder 935 positieve en 142 negatieve beoordelingen.

De online beoordelingen van plastisch chirurgen stonden op deze drie platformen

De hoofdconclusie van het onderzoek is dat de meeste beoordelingen heel erg gepolariseerd zijn. De reviews zijn ofwel zeer positief ofwel zeer negatief, met vooral 1-ster of 5-sterren beoordelingen en weinig 2- tot 4-sterren beoordelingen. Dit gepolariseerde beeld maakt het volgens de onderzoekers lastig om aan de hand van de beoordelingen een juist en gebalanceerd beeld te krijgen van een chirurg. Uit het onderzoek blijkt verder dat ontevreden patiënten langere beoordelingen achterlaten. Dit kan bijdragen aan een verder vertekend beeld, aldus de onderzoekers.

Uit het onderzoek blijkt verder dat voor patiënten het eindresultaat het belangrijkste criterium in hun beoordeling is. Tot verbazing van de onderzoekers was de service en vriendelijkheid van de arts en kliniek echter bijna even belangrijk. Daarbij wegen zaken als hoe snel de telefoon wordt beantwoord, de omgangsvormen met de patiënt en de wachttijd voor de behandeling mee.

Steeds meer beoordelingen voor artsen op het internet

Online reviews zullen vermoedelijk de komende jaren steeds belangrijker worden voor artsen. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het aantal beoordelingen voor plastisch chirurgen op internet al jaren flink toeneemt. Volgens de onderzoekers is het aantal reviews sinds 2011 jaarlijks met 42.6% toegenomen.

De grote hoeveelheid online beoordelingen kunnen voor een vals beeld zorgen, zo waarschuwen de onderzoekers. De hoeveelheid beoordelingen die een arts online heeft, zegt niets over zijn of haar ervaring. De onderzoekers raden consumenten dan ook aan om niet te veel op de online beoordelingen af te gaan.

Bij het onderzoek naar een arts zouden patiënten er vooral goed aan doen te kijken of de arts gecertificeerd is. Daarnaast is het verstandig om de huisarts, goede vrienden en familie te vragen of ze een goede chirurg kennen. Tenslotte is het volgens de onderzoekers belangrijk om een afspraak te maken met de arts en te kijken of er een gevoel van vertrouwen is.

Bron: Happy and Unhappy Patients: A Quantitative Analysis of Online Plastic Surgeon Reviews for Breast Augmentation